Easy Peasy - Renata Nowakowska

Szukaj

10 pomysłów na DIXIT na zajęciach języka obcego

Renata, 17 lipiec 2019
10 pomysłów na DIXIT na zajęciach języka obcego

DIXIT to zaskakująca gra obrazkowa, która pozwala zrozumieć, jak inni postrzegają świat wokół nas. Jednocześnie może to być bardzo skuteczna i przyjemna metoda dla uczniów do ćwiczenia umiejętności komunikacyjnych oraz przećwiczenia określonych form językowych i struktur gramatycznych. Poniżej znajdziecie 10 sposobów, w jaki możecie użyć Dixit na zajęciach języka obcego.

1. Opis obrazka Wydaje się to banalne, ale wierzcie mi - obrazki w grze są naprawdę inspirujące i niejednoznaczne. Zwyczajne opisywanie obrazka może przerodzić się w niezwykłą podróż. Karty idealnie nadają się do ćwiczenia np. Abstract Thinking, wyrażania prawdopodobieństwa, mówienia o swoich przemyśleniach, obawach, czy planach.

2. Opowiadanie historii Podziel uczniów na 3-4 osobowe grupy. Każdej z grup rozdaj po 5 kart. Uczniowie decydują, czy grafiki pokazuje początek, środek a może koniec historii. Po zrobieniu notatek i omówieniu swoich pomysłów prezentują historię klasie. W ten sam sposób możemy ćwiczyć pisanie opowiadań, gdzie zamiast opowiedzenia klasie swojej historii uczniowie po prostu ją zapisują.

3. Wróżka Użyj kart do przepowiadania przyszłości :) wyobraź sobie zaciemnioną klasę, tajemniczą muzykę w tle, mały stolik po środku oraz palące się świece... nastrój już mamy, teraz pora na zabawę.Uczeń, który wciela się w role Fortune Teller'a, bierze 3-5 losowych kart i na ich podstawie przepowiada przyszłość koledze/koleżance. To doskonała okazja do poćwiczenia czasów przyszłych.

4. Wróżenie w parach Jest to alternatywna opcja, jeśli chcemy aby kilka osób mogło grać jednocześnie, lub po prostu aby gra szła sprawniej.Pracujemy w parach. Jedna osoba zadaje pytanie dotyczące przyszłości, a druga bierzę losową kartę i próbuje na nie odpowiedzieć.

5. Straciłem pamięć Tym razem ćwiczymy czasy przeszłe. Pracujemy w parach. Jeden z uczniów jest osobą "bez pamięci", a drugi członkiem jego rodziny. Na stole kładziemy 3 karty obrazkami do dołu. Uczeń, który stracił pamięć zadaje 3 pytania:Kim jestem?Gdzie mieszkam i kim są moi bliscy?Co robiłem przed wypadkiem?Członek rodziny odkrywa po kolei karty i próbuje odpowiedzieć na pytania.


6. Wspólna historia Kładziemy stos kart na środku, oczywiście obrazkami do dołu. Pierwszy uczeń bierze kartę i rozpoczyna historię. Uczniowie po kolei ciągną karty i kontynuują opowiadanie.

7. Zaplanowana historia Na tablicy rozpiszcie "szkielet" opowiadania. Wspólnie z uczniami ustalcie klimat opowiadania (romans, horror, kryminał), głównych bohaterów, ,szczęśliwe/smutne zakończenie. Dodatkowo napiszcie plan historii, powinien on mieć tyle punktów ilu uczniów jest na zajęciach. Ja zawsze pozwalam się trochę powygłupiać i stworzyć horror gdzie wszyscy umierają lub romans gdzie każdy śpi z każdym (grupy dorosłych oczywiście ;)Teraz na małych karteczkach zapisujemy numerki i uczniowie losują - każdy numer odpowiada fragmentowi historii zapisanemu w punktach na tablicy. Rozdajemy uczniom jedną, dwie lub trzy karty. Tutaj wybór zależy od Was, ale dużo łatwiej o fajną i spójną historię, kiedy uczestnicy mają jakiś wybór. Zaczynamy historię, a zadaniem graczy jest opowiedzenie wylosowanego punktu z użyciem wylosowanego obrazka.


8. Widzę....Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba opisuje wylosowany obrazek, a druga szkicuje na kartce to co słyszy. Na koniec porównują swoje obrazki.Kluczem do tego zadania jest to, że uczniowie nie mogą nawzajem widzieć swoich kartek. Osoba opisująca grafikę nie powinna widzieć co rysuje kolega/koleżanka, aby nie wprowadzać zmian w trakcie. Uczniowie mają porównać finalny szkic z kartą Dixit.

9. Co oznacza mój sen.Grafiki a kartach Dixit doskonale nadają się do rozmawiania o snach, a przy okazji możemy przećwiczyć kilka struktur gramatycznych.Jeden z uczniów używa losowej karty do opisania snu (czasy przeszłe), a drugi próbuje ten sen zinterpretować. Przy interpretacji możemy przećwiczyć wszystkie możliwe formy ;)

10. If ...Ostatnia gra sprawdzi się w małych grupach. Uczniowie siadają w kręgu, każdy z nich dostaje 5 karty, przegląda obrazki i trzyma je w ręku jak przy typowej grze w karty. Nauczyciel mówi początki zdań w Conditional'ach, które uczciwie już znają. Na przykład:If I were a zombie...If I open a window now....If I won a lottery....If the weather had been good....Uczeń ,który ma pomysł jak dokończyć zdanie używając swojej karty, kladzie ją na środku. Wygrywa osoba, która jako pierwsza pozbędzie się swoich kart.

Link do zakupu gry https://www.rebel.pl/product.php/1,606/16721/Dixit.html


Wpis powstał we współpracy z

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów